Ana Faqir...

Foto saya
Anak kelahiran negeri Johor dan kini menetap di Simpang Renggam... -Penuntut Maahad Johor 2008. -Kini menyambung pelajaran di Universiti al-Azhar, Kaherah Mesir. (Kuliah Syariah Islamiah) "Khairu Kalam Ma Qalla Wa Dalla-Sekadar perkongsian dalam menelusuri fitrah sebagai hamba"

TUNDUKKAN HATI

'Aun bin Abdullah berkata: "Dunia dan akhirat di dalam hati bagaikan dua sisi timbangan.Jika sisi salah satunya lebih berat, sisi yang lainnya akan lebih ringan"

HIWAR


ShoutMix chat widget

AMALAN HARIAN :

1)Selawat ke atas Rasulullah S.A.W, ahli bait & para sahabat... 2)al-Fatihah buat ibu bapa... 3)al-Fatihah buat diri sendiri... 4)al-Fatihah buat para ulama'... 5)al-Fatihah buat para guru... 6)al-Fatihah buat para solehin... 7)al-Fatihah buat umat Islam... 8)al-Fatihah buat rakan-rakan... 9)al-Fatihah buat mereka yang pernah menyenangkan hati kita sebelum ni...

Jentik Syaitan?

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 1:08 PG




Pernah tak antum bayangkan, mase antum mengantuk dalam kelas atau mane2 ceramah atau ape2 situasi pun...Antum bayangkan yang diri antum tengah berlawan dengan syaitan... Contohnye antum bayangkan ade syaitan tengah bertenggek kat kelopak mata antum, lepas tu antum jentik ke tak pun antum tempeleng ke syaitan tu terus tergolek dog...Cara ni diajar oleh sorang ustazah ana mase kat skolah menengah dulu...Ustazah ana cerita beliau pun selalu amalkan mase kecik...Ana pun cuba praktikkan dan memang berkesan! Hilang mengantuk ana..He2...Yang ana bayangkan, ade sekor Tazmania(watak kartun Bugs Bunny) tengah tarik2 bulu mata ana supaya mata ana tertutup...Lepas tu ana jentik die terus terpelanting...Memang bez la mase tu...Ditambah pulak lepas ana berangan tu cikgu ana sound..."Kenape awak tibe2 ketawa sorang2?!"...Tapi tu cume salah satu langkah nak halau syaitan dari terus-menerus mengganggu kita...Kalau nak dikira bagaimana langkah syaitan menghasut kita lagi la teruk... Berikut adalah langkah2 syaitan...



Langkah-langkah Syaitan



1) Membuat keraguan :



إِنَّ ٱلشَّيۡطَـٰنَ لَكُمۡ عَدُوٌّ۬ فَٱتَّخِذُوهُ عَدُوًّاۚ إِنَّمَا يَدۡعُواْ حِزۡبَهُ ۥ لِيَكُونُواْ مِنۡ أَصۡحَـٰبِ ٱلسَّعِيرِ


Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi dari penduduk Neraka.
{ 35 : 6}
-Sememangnya syaitan sentiasa berusaha menimbulkan keraguan dalam hati orang beriman...
-So kita sebagai hamba hendaklah berusaha menjauhi musuh utama Allah Ta'ala...



2) Membuat kelalaian(lupa) :


وَقَالَ لِلَّذِى ظَنَّ أَنَّهُ ۥ نَاجٍ۬ مِّنۡهُمَا ٱذۡڪُرۡنِى عِندَ رَبِّكَ فَأَنسَٮٰهُ ٱلشَّيۡطَـٰنُ ذِڪۡرَ رَبِّهِۦ فَلَبِثَ فِى ٱلسِّجۡنِ بِضۡعَ سِنِينَ


Dan berkatalah Yusuf kepada orang yang dia percaya akan terselamat di antara mereka berdua: "Sebutkanlah perihalku kepada tuanmu". (Setelah orang itu dibebaskan dari penjara) maka dia dilupakan oleh syaitan untuk menyebutkan (hal Yusuf) kepada tuannya. Dengan sebab itu tinggallah Yusuf dalam penjara beberapa tahun.
{12 : 42 }

-Di sini kita boleh nampak betapa syaitan boleh membuat orang yang sedang kegembiraan melupakan sesuatu amanah.So, kesimpulannya...Lupa amalan syaitan...Sebab tu lah bila terlupa kita perlu beristighfar...



3) Memanjangkan angan-angan :



وَلَأُضِلَّنَّهُمۡ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمۡ وَلَأَمُرَنَّهُمۡ فَلَيُبَتِّڪُنَّ ءَاذَانَ ٱلۡأَنۡعَـٰمِ وَلَأَمُرَنَّہُمۡ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلۡقَ ٱللَّهِ‌ۚ وَمَن يَتَّخِذِ ٱلشَّيۡطَـٰنَ وَلِيًّ۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ فَقَدۡ خَسِرَ خُسۡرَانً۬ا مُّبِي


Dan demi sesungguhnya, aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran) dan demi sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong dan demi sesungguhnya aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu mereka membelah telinga binatang-binatang itu dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah dan (ingatlah) sesiapa yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya rugilah dia dengan kerugian yang terang nyata.
{4 : 119}

-Syaitan memang suka masuk ke dalam setiap corong yang ada pada diri kita supaya diorang dapat berpusat di akal fikiran kita untuk tidak berfikir dan mengingati Allah Ta'ala.



4) Membuat keindahan :



أَفَمَن كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ۬ مِّن رَّبِّهِۦ كَمَن زُيِّنَ لَهُ ۥ سُوٓءُ عَمَلِهِۦ وَٱتَّبَعُوٓاْ أَهۡوَآءَهُ


Dengan yang demikian, adakah orang-orang (yang beriman dan taat) yang keadaannya sentiasa berdasarkan bukti yang nyata dari Tuhannya: Sama seperti orang-orang (yang ingkar derhaka) yang telah diperhiaskan kepadanya (oleh Syaitan) akan kejahatan amalnya (sehingga dipandangnya baik) dan yang telah menurut hawa nafsunya? (Sudah tentu tidak sama)!
{47 : 14}

-Syaitan suka mengindahkan segala yang buruk dan keji menjadi baik dan benar.Contohnya,
seorang sahabat tolong 'cover line' bagi sahabatnya yang sedang berdating.Baginya perkara tersebut bukanlah sesuatu yang salah sebab dia menganggap telah mambantu sahabatnya melepaskan rindu pada orang tersayang.Na'uzubillah...



5) Membuat Janji Manis :



وَقَالَ ٱلشَّيۡطَـٰنُ لَمَّا قُضِىَ ٱلۡأَمۡرُ إِنَّ ٱللَّهَ وَعَدَڪُمۡ وَعۡدَ ٱلۡحَقِّ وَوَعَدتُّكُمۡ فَأَخۡلَفۡتُڪُمۡ‌ۖ وَمَا كَانَ لِىَ عَلَيۡكُم مِّن سُلۡطَـٰنٍ إِلَّآ أَن دَعَوۡتُكُمۡ فَٱسۡتَجَبۡتُمۡ لِى‌ۖ فَلَا تَلُومُونِى وَلُومُوٓاْ أَنفُسَڪُم‌ۖ مَّآ أَنَا۟ بِمُصۡرِخِڪُمۡ وَمَآ أَنتُم بِمُصۡرِخِىَّ‌ۖ إِنِّى ڪَفَرۡتُ بِمَآ أَشۡرَڪۡتُمُونِ مِن قَبۡلُ‌ۗ إِنَّ ٱلظَّـٰلِمِينَ لَهُمۡ عَذَابٌ أَلِيمٌ۬


Dan berkatalah pula Syaitan setelah selesai perkara itu: Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kamu dengan janji yang benar dan aku telah menjanjikan kamu lalu aku mungkiri janjiku itu kepada kamu dan tiadalah bagiku sebarang alasan dan kuasa mempengaruhi kamu selain daripada aku telah mengajak kamu lalu kamu terburu-buru menurut ajakanku itu; maka janganlah kamu salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri. Aku tidak dapat menyelamatkan kamu dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku. Sesungguhnya dari dahulu lagi aku telah kufur ingkarkan (perintah Tuhan) yang kamu sekutukan daku denganNya. Sesungguhnya orang-orang yang zalim (yang meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya) beroleh azab yang tidak terperi sakitnya.
{14 : 22}

-Syaitan memang suka memberi janji manis kemudian memungkirinya.Jika ada sesiapa yang membuat janji manis...Contohnya seorang lelaki menggoda aweknye dengan memberikan janji2 manis kemudian memungkirinya dengan selambe...Senang cakap, Syaitan lah tu...


6) Membuat Tipu Daya :



يَـٰبَنِىٓ ءَادَمَ لَا يَفۡتِنَنَّڪُمُ ٱلشَّيۡطَـٰنُ كَمَآ أَخۡرَجَ أَبَوَيۡكُم مِّنَ ٱلۡجَنَّةِ يَنزِعُ عَنۡہُمَا لِبَاسَہُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوۡءَٲتِہِمَآ‌ۗ إِنَّهُ ۥ يَرَٮٰكُمۡ هُوَ وَقَبِيلُهُ ۥ مِنۡ حَيۡثُ لَا تَرَوۡنَہُمۡ‌ۗ إِنَّا جَعَلۡنَا ٱلشَّيَـٰطِينَ أَوۡلِيَآءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤۡمِنُونَ


Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari Syurga, sambil dia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: Aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan Syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.
{7 : 27}

-Macam contoh-contoh lain...Syaitan diberi kemampuan oleh Allah Ta'ala untuk membuat manusia tertipu dek godaan dan hasutan mereka.So, berhati-hatilah wahai diri dan sahabat sekalian...



7) Menghalangi :



وَإِذَا قِيلَ لَهُمۡ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ وَإِلَى ٱلرَّسُولِ رَأَيۡتَ ٱلۡمُنَـٰفِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودً۬ا


Dan apabila dikatakan kepada mereka: Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah, nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu.
{4 : 61}

-Dah termaktub sifat golongan munafik merupakan salah satu golongan penghuni neraka...Dan penghuni2 neraka pulak merupakan sahabat2 syaitan...Paham2 je lah...Syaitan memang tak pernah jemu menghalang manusia mendekati Allah Ta'ala.



8) Menimbulkan Permusuhan :



وَقُل لِّعِبَادِى يَقُولُواْ ٱلَّتِى هِىَ أَحۡسَنُ‌ۚ إِنَّ ٱلشَّيۡطَـٰنَ يَنزَغُ بَيۡنَہُمۡ‌ۚ إِنَّ ٱلشَّيۡطَـٰنَ كَانَ لِلۡإِنسَـٰنِ عَدُوًّ۬ا مُّبِينً۬ا


Dan katakanlah (wahai Muhammad) kepada hamba-hambaKu (yang beriman), supaya mereka berkata dengan kata-kata yang amat baik (kepada orang-orang yang menentang kebenaran); sesungguhnya Syaitan itu sentiasa menghasut di antara mereka (yang mukmin dan yang menentang); sesungguhnya Syaitan itu adalah musuh yang amat nyata bagi manusia.
{17 : 53}

-Lagi satu fitrah syaitan yang boleh dibanggakan(oleh golongan diorang ja la), suka mengadu domba...Agak2 siape2 yang suke sangat jadi batu api tu sila2 lah ambik ihtimam dan belajar2lah jadi hamba Allah yang soleh/solehah...



Bile fikir2 balik ana takut sebenarnya nak bicarakan topik ni..Takut ana sendiri yang terjerumus.Tapi bile fikir balik, ana tetap tulis sebab ana anggap coretan ni satu perkongsian...Sebagai pesanan buat diri ana dan sahabat sekalian, berhati-hatilah dengan musuh utama kita yang bernama SYAITAN YANG DILAKNAT kerana jika kita menjadi salah satu golongan diorang,memang sah2 diorang tak nak ambik tau kalau kita terpilih sebagai ahli neraka.Na'uzubillah...Diorang siap salahkan kita lagi sebagaimana Kalamullah mengatakan...



قَالَ قَرِينُهُ ۥ رَبَّنَا مَآ أَطۡغَيۡتُهُ ۥ وَلَـٰكِن كَانَ فِى ضَلَـٰلِۭ بَعِيدٍ۬


(Semasa dia dihumbankan ke dalam Neraka Jahanam, dia mendakwa bahawa Syaitanlah yang menjadikan dia sesat; pada saat itu) Syaitan yang sentiasa menyertainya (di dunia dahulu) berkata: Wahai Tuhan kami, aku tidak menyesatkannya tetapi sememangnya dia sendiri berada di dalam kesesatan yang jauh terpesong.
{50 : 27}


Wallahu A'lam


Category : edit post

0 Response to "Jentik Syaitan?"

Catat Ulasan

PERHITUNGAN...


Renungan :

Aku kasih kepada para solehin,
Meskipun aku bukan dari golongan mereka.
Semoga dengan kasihku pada mereka,
Bolehlah aku mendapat syafaat.

Namun aku benci kepada mereka,
Yang menjadikan maksiat perniagaannya.
Meskipun aku dan mereka sama,
Dalam dosa dan kemaksiatan.

(kata-kata ulama')

COINS

Abaikan...