Ana Faqir...

Foto saya
Anak kelahiran negeri Johor dan kini menetap di Simpang Renggam... -Penuntut Maahad Johor 2008. -Kini menyambung pelajaran di Universiti al-Azhar, Kaherah Mesir. (Kuliah Syariah Islamiah) "Khairu Kalam Ma Qalla Wa Dalla-Sekadar perkongsian dalam menelusuri fitrah sebagai hamba"

TUNDUKKAN HATI

'Aun bin Abdullah berkata: "Dunia dan akhirat di dalam hati bagaikan dua sisi timbangan.Jika sisi salah satunya lebih berat, sisi yang lainnya akan lebih ringan"

HIWAR


ShoutMix chat widget

AMALAN HARIAN :

1)Selawat ke atas Rasulullah S.A.W, ahli bait & para sahabat... 2)al-Fatihah buat ibu bapa... 3)al-Fatihah buat diri sendiri... 4)al-Fatihah buat para ulama'... 5)al-Fatihah buat para guru... 6)al-Fatihah buat para solehin... 7)al-Fatihah buat umat Islam... 8)al-Fatihah buat rakan-rakan... 9)al-Fatihah buat mereka yang pernah menyenangkan hati kita sebelum ni...

SILA RELOAD IMAN ANDA DENGAN SEGERA!!!

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 7:49 PTG 0 ulasan

Alhamdulillah kini Ramadhan telah pun berlabuh selama 13 hari...perjalanan masa yang saya kira agak cepat...pejam celik sudah pun hampir pertengahan ramadhan...Dan dari hari ke hari masa semakin berlalu dan Ramadhan pun akan meninggalkan saya...Suatu pemergian yang amat menyedihkan bagi para perindu Ramadhan...Ketika ini saya cuba flashback semula apa yang sudah saya kerjakan sepanjang Ramadhan ini...Adakah saya berjaya menambat kasih Allah yang sememangnya DIA Maha Pengasih? Ataupun sudahkah saya memberi manfaat kepada mereka-mereka di sekeliling saya selama Ramadhan ini?

Sungguh, Ramadhanlah bulan kebiasaan bagi umat Islam mengubah sikap, kurangkan dosa dan cuba untuk gandakan pahala...al-Quran yang pada bulan-bulan lain agak jarang disentuh, tapi habis dikhatamkan berkali-kali dalam bulan Ramadhan...Betapa indahnya bulan ini...Ianya benar-benar 'ramadha', betul-betul membakar...Membakar semangat setiap mukmin/ah dalam mendekatkan diri kepada Allah(taqarrub ila Allah)...Beberapa hari pertama Ramadhan saya mendapat sebuah mesej daripada seorang teman.Mesej tersebut amat-amat memberi kesan kepada saya walaupun mungkin ianya agak simple pada kebanyakan orang. Tapi tidak pada saya...Mesejnya tertulis begini :

"Pelanggan yang dimuliakan Allah,
masa aktif hidup anda akan segera tamat.
Baki pahala anda sudah tidak mencukupi untuk cita-cita menuju syurga Ilahi.
Sila reload iman anda dengan segera sebelum nyawa anda diblok.
Sedia reload iman di bulan Ramadhan.
Semakin banyak reload dilakukan,
semakin banyak point yang anda kumpul.
Kumpulkan point sebanyak-banyaknya.
Demi meraih ganjaran zahir dan batin.

Marhaban Ya Ramadhan.
Mohon maaf zahir batin."


Subhanallah...Sedar ataupun tidak, saya sering lalai dalam melakukan tugas sebagai hamba...jika semalam saya dapat menghabisi satu juzuk al-Quran, tapi pada hari ini saya hanya baca setengah juzuk sahaja...jika semalam saya dapat menghabisi solat sunat tarawih sebanyak 23 rakaat, tapi pada hari ini saya hanya berjaya menunaikan sebanyak 11 rakaat sahaja...Betapa berkiranya saya terhadap masa yang ianya juga bukan milik saya. Betapa berkiranya saya terhadap penat badan ketika beribadat sedangkan Allah Ta'ala tidak pernah jemu memberi nikmat nafas, tenaga, ibadat, makanan dan segala nikmat lain lagi yang tidak dapat saya hitung. Segala nikmat yang DIA berikan kepada saya seolah-olah hanya saya seorang sahaja hamba-NYA...Maha Suci Allah...Namun semakin Ramadhan bakal meninggalkan saya, saya semakin lalai...Sepatutnya amalan semakin digandakan, yang terjadi adalah sebaliknya...Sedangkan Rasulullah(Shallu 'Alaih) pernah bersabda,

"Celakalah bagi sesiapa di antara kamu yang pada hari ini
lebih buruk daripada semalamnya" -Muttafaqun 'Alaih-

Nah! Satu peringatan keras daripada kekasih hati umat Islam. Semoga saya dapat melunasi segala hutang dosa saya terhadap Allah Ta'ala. Semoga saya beribadat bukan kerana saya merasakan ianya kewajipan saya, maka saya mesti kerjakan. Tetapi, semoga ibadat saya mencapai kepada apa yang dinamakan kerinduan terhadap 'mardhatiLLAH'. Bukan hanya 'ramadha' pada bulan Ramadhan sahaja, malahan ramadha sehingga akhir hayat saya.

Wallahu A'lam

Category : edit post

HADITH MUSALSAL, BID'AH KE?

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 8:25 PG 0 ulasan

Alhamdulillah setelah berhempas pulas menahan kepala daripada pecah dek kerana peperiksaan(padahal tidur je...), akhirnya saya berkesempatan untuk kembali menulis...Kali ni Hadith Musalsal menjadi pilihan saya sebagai bicara jari-jemari...Pada hari Selasa bersamaan 24 Rejab 1431H, Alhamdulillah saya dan beberapa rakan seperjuangan berpeluang mengikuti pengajian bersanad bersama seorang alim fi ad-Din yang tidak asing lagi bagi kebanyakan kanak-kanak al-Azhar iaitu Syeikh Muhammad Husni Ginting ibn Muhammad Hayah Ginting ibn Ilyas Ginting ibn Salih Ginting al-Langkati(biografi beliau akan saya cuba usahakan kemudian untuk dikongsikan bersama) yang berlangsung di Zaqaziq...Maha Suci Allah, kami berjaya mengharungi terik matahari yang berjaya menukar bau perfume beraneka wangian yang kami pakai di pagi hari kepada peluh beraneka hapak baunya...Boleh dikatakan ramai juga yang tidak mahu melepaskan peluang mengambil sanad Hadith Musalsal iaitu sanad Hadith yang bersambung daripada Rasulullah sehinggalah sekarang...Alhamdulillah di dalam pengajian Syeikh Husni sempat menerangkan maksud Hadith Musalsal sebelum menyampaikan sanad tanpa perlu diminta...Mungkin kerana berasa kasihan melihat muka jahil saya yang sememangnya sedang dahagakan maksud sebenar Hadith Musalsal pada waktu itu...Apa itu Hadith Musalsal? Dan benarkah dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan Hadith Musalsal itu bid'ah dhalalah? Jom explore sama-sama...


Menurut keterangan Syeikh Husni, Hadith Musalsal bermaksud talian atau rantaian perawi terhadap hadith daripada Rasulullah yang bersambung dari segi perkataan, perbuatan, dan ikrar dalam satu sifat dan cara yang sama sehinggalah sekarang...Mengapa ia dinamakan Musalsal? Kerana di dalam rantaian tersebut berlakunya tasalsul iaitu sesuatu perkara yang tidak berkesudahan...Ataupun dalam bahasa mudahnya hadith Rasulullah tidak terputus sehinggalah sekarang dan mungkin pada masa akan datang sekiranya penyampaian hadith berterusan dengan sifat dan cara yang sama...Syeikh Husni juga menjelaskan bahawa Hadith Musalsal lebih khusus daripada sanad(rantaian perawi)...Bermakna setiap daripada perawi yang memperoleh hadith musalsal pastinya bersanad kerana rantaian periwayatan hadith tidak terputus daripada Rasulullah sehinggalah sekarang sebagaimana yang telah saya tuliskan sebelum ini...


Akan tetapi ada juga golongan yang menafikan Hadith Musalsal ni...Bid'ah katanya...Kerana golongan ni(saya taknak sebutkan di sini, lu fikirlah sendiri!) beranggapan hadith yang benar hanya hadith salafi semata-mata...Syeikh Husni membidas mereka dengan mengatakan bahawa hadith-hadith Musalsal juga diajarkan di sekolah-sekolah fahaman mereka, bagaimana hadith ini dikatakan salah? Lagi bidasan daripada Syeikh Husni, sekiranya mereka menolak hadith-hadith Musalsal, bagaimana mereka mengamalkan isi hadith tersebut sedangkan tidak terselit satu pun nama-nama ulama' fahaman mereka...Maka dengan rantaian apakah yang mereka gunakan untuk beramal dengan isi Hadith ini? Bagaimana Syeikh boleh mengatakan sedemikian? Kerana beliau sendiri pernah merapati ramai ulama' di Mekah dan berupaya memahami perkara-perkara yang bercanggah dengan iktikad Ahlu Sunnah...


Segala puji bagi Allah...Syeikh menerangkan lebih lanjut tentang hadith Musalsal dengan menegaskan bahawa hadith ini hanya boleh dikatakan sampai sekiranya orang yang menerima sanad mendengar sendiri daripada gurunya yang juga mempunyai sanad yang sama yang juga diperoleh daripada gurunya dan begitulah seterusnya sampailah kepada Rasulullah...SYARATNYA MESTI BERJUMPA DAN MENERIMA DARIPADA GURUNYA...Lagi penerangan daripada Syeikh bahawa perlu untuk ihtimam(memberi perhatian) terhadap Musalsal perawi termasuklah tarikh wafat mereka...Kerana apa? Supaya kita dapat mengetahui sama ada terdapat kekurangan jumlah perawi dan juga dapat mengetahui sama ada rantaian perawi tersebut benar ataupun tidak dari segi bertemunya perawi dengan gurunya...Dari sini kita dapat faedah dengan mengetahui sama seseorang itu tersilap dalam menyebutkan rantaian sanad ataupun menipu dalam menyampaikan rantaian perawi..."mana mungkin seorang perawi dapat meriwayatkan hadith daripada orang yang sudah lama wafat sebelumnya? Apakah bertemu melalui mimpi ataupun meriwayatkannya dari kuburan?" Antara kata-kata Syeikh yang berjaya menambat benak saya yang sudah hampir-hampir blur disebabkan kepanasan dalam kepadatan manusia yang 'wangi-wangi' belaka...


Akihr kalam, suka saya nak petik kata-kata Syeikh Husni, "Kuasailah hadith Riwayat dahulu barulah kuasai Dirayat selepasnya kerana dengan menguasai ilmu Riwayat secara automatisnya kita mendapat sekali faedah-faedah hadith Dirayat"...Insya-Allah pada masa akan datang saya akan cuba untuk berkongsi tentang biografi para ulama' dan kemudiannya barulah saya akan mula berkongsi tentang matan(isi) hadith Musalsal...Semoga Allah memberkati ilmu yang kita pelajari...Jalan menuntut ilmu bukan senang, tapi syurga sebagai ganjaran bagi mereka yang bersungguh untuk mendapatkannya...Wallahu A'lam...

Category : edit post

Menghapus Akaun Facebook, PERMANENT!

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 3:51 PG 0 ulasan

Posted: Mac 22, 2009 by dzikrina

Menghapus Akaun Facebook, PERMANENT!


Ternyata mendelete account facebook itu tidaklah mudah. Artikel sebelumnya saya telah memberi tahu bagaimana men”deactivate” akaun facebook kita. Untuk anda yang sudah mencubanya, saya minta coba login kembali ke facebook. Apabila anda dapat masuk dengan mudahnya, bererti anda telah gagal mendelete akaun tersebut.
Berikut adalah langkah yang benar bagaimana mendelete akaun facebook kita (tidak hanya deactivate). Saya nasihatkan kepada anda untuk benar-benar focus pada langkah ini, kerana memerlukan waktu yang lama untuk benar-benar mengapusnya. Saya memerlukan waktu 5 jam untuk benar-benar membuat halaman akaun saya kosong. So, enjoy!- Hapus semua kawan anda dengan cara mengklik tanda “x” lalu memilih “remove friend”.
- Hapus semua foto di halaman album anda. Caranya, masuk ke halaman foto, lalu pilih album dan pilih “delete this album”.- Hapus semua komentar yang anda kirim, dengan cara masuk ke halaman profile lalu pilih tanda “x” dan pilih “delete” di setiap kotak wall dan komentar anda.
- Cabut keanggotaan anda dari groups, fan, dan supporter di halaman INFO. Caranya dengan mengunjungi group anda lalu pilih “remove”.
- Hapus semua info tentang anda. Pilih “info” edit.
- Remove semua tag yang ada di halaman foto anda
- Kirim email ke http://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account dan pilih hapus akaun secara permanent. Masukkan password anda lalu masukkan kata sandi(captcha) yang terlihat.




- Setelah terkonfirmasi, facebook akan memberitahu bahawa jika Anda tidak login selama 14 hari, maka akaun anda akan terhapus dan tidak boleh direcovery.
- Setelah itu facebook akan log out secara automatik.
- Sila periksa 14 hari kemudian dengan login dengan akaun anda. Kalau tidak boleh bererti facebook anda berhasil di delete.
Sumber : http://itguidelines.blogspot.com/2009/01/how-to-delete-facebook-account.html
Kesimpulan setelah saya melakukan langkah-langkah di atas adalah, semakin lama anda menjadi member di facebook maka akan semakin panjang waktu yang anda butuhkan untuk menghapus akaun anda. Atau singkatnya, semakin lama semakin susah untuk keluar dari facebook. Jadi, sebelum anda terjajah olehnya lebih baik anda berhati-hati.


Category : edit post

ILMU IKHLAS...Simple tapi menarik...

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 2:49 PTG 0 ulasan



“Mari ku ajarkan ilmu ikhlas.” Kata seorang guru kepada anak muridnya.

“Nanti saya ambilkan buku dan pena untuk menulis,”

“Tak payah, bawa sahaja karung guni”

“Karung guni?” Kata anak muridnya seolah-olah tidak percaya.

“Mari kita ke pasar!”

Dalam perjalanan ke pasar mereka melalui jalan yang berbatu-batu.

“Kutip batu-batu yang besar dan masukkan ke dalam karung guni itu." Kata guru itu memberi arahan. Tanpa soal, anak muridnya memasukkan batu-batu besar yang mereka temui sepanjang jalan.

“Cukup?”

“Belum. Isi sampai penuh karung guni itu.” Sampai di pasar, mereka berdua tidak membeli apa-apa. Hanya belegar-legar dan melihat-lihat kemudian beredar ke luar.

“Tuan guru, kita tidak beli apa-apa?”

“Tidak. Bukankah karung gunimu sudah penuh?”

“Ya,ya…” Kata si murid, agak kelelahan.

“Banyak Beli barang.” Tegur seorang kenalan apabila melihat mereka dengan guni yang kelihatan penuh.

“wah, tentu mereka berdua ini orang kaya! Banyak sungguh barang yang mereka beli.'' Kata seseorang.

“Agaknya mereka hendak buat kenduri besar kot," Kata yang lain pula.

Sebaik kembali ke tempat tinggal mereka,si murid meletakkan guni yang berisi batu-batu tadi. “Oh,sungguh letih! Apa yang kita hendak buat dengan batu-batu ini tuan guru?”

“Tak buat apa-apa”

“Eh,kalau begitu letih sajalah saya.” Balas anak murid.

“Letih memang letih tapi kamu dah dapat ilmu ikhlas”

“Ikhlas?” Tanya anak murid kehairanan.

“kamu dah belajar apa akibatnya kalau tidak ikhlas dalam beramal”

“Dengan memikul batu-batu ini?”

“Ya, batu-batu itu umpama amalan yang riyak. Tidak ikhlas. Orang memujinya seperti orang-orang di pasar tadi yang memuji kamu banyaknya barang yang kamu beli. Tapi, kamu sendiri tahu itu bukan barang makanan atau keperluan,tetap hanya batu-batu.”

“Amal yang tidak ikhlas umpama batu-batu ini?

“Ya, hanya berat sahaja ditanggung. Dipuji orang, tetapi tidak ada nilainya di sisi Allah, yang kamu dapat, hanyalah penat.”

“ya, sekarang saya faham apa akibatnya beramal tetapi tidak ikhlas!” Ujar si murid.

Pengajaran: Ramai manusia yang tertipu dalam beramal kerana mengharapkan pujian. Padahal kata-kata pujian hakikatnya hanya menyebabkan diri terseksa kerana terpaksa hidup dalam keadaan yang bermuka-muka. Rugi benar orang yang tidak ikhlas, terseksa di dunia juga terseksa di akhirat.



Category : edit post

TIDURNYA HANYA DUA SENGGUKAN...

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 6:52 PTG 0 ulasan


Alhamdulillah dapat gak kembali m'update blog yg sekian lame x d'sentuh...Kali ni nak cerita pasal Imam Abu Hanifah an-Nu'man r.a...Cerita ni ana ambil dari petikan riwayat Imam Abu Hanifah dari kitab Khairatul Hisan yang ditahqiq oleh Syeikh Nuruddin Marbu al-Makki...Seorang ulama' yang tak asing lagi bagi kitorang kanak-kanak al-Azhar...Ntah kenapa balik dari kelas Syeikh semalam terngiang-ngiang kisah Imam Abu Hanifah dalam kepala ni...Macam-macam perasaan ada bile renungkan kisah beliau...Macam nak nangis pun ada gak...Punyalah taat pada Allah Ta'ala...Allah...Jom baca kisahnya...

Dari Imam Mis'ar r.a :

"Aku melihat Imam Abu Hanifah solat di awal pagi, kemudian beliau duduk bersama orang ramai dalam majlis ilmu(mengajar) sehinggalah waktu Zohor, dari Zohor sehinggalah waktu Asar, kemudian sehinggalah hampir kepada waktu Maghrib, kemudian sehinggalah waktu Isya', maka aku berkata dalam hati : Bilakah masanya beliau meluangkan waktu untuk b'ibadah? Maka aku mengintipnya, ketika mana manusia sedang tidur maka keluar Imam Abu Hanifah ke masjid dengan b'pakaian bersih seperti seorang pengantin, maka beliau pun berdiri tegak(solat) sehinggalah waktu pagi, kemudian beliau masuk ke biliknya dan menggantikan pakaian kemudian beliau keluar untuk mendirikan solat Subuh, kemudian beliau melakukan sebagaimana yang beliau kerjakan seperti sebelum ini(mengajar), maka aku berkata dalam hati : sesungguhnya lelaki ini m'hidupkan malam ketika aku mengintipnya, di mana semua manusia sedang nyenyak tidur beliau keluar ke masjid dan pada waktu siangnya beliau mengerjakan sebagaimana yang dikerjakan seperti sebelumnya, sehinggalah waktu Isya' aku berkata : sesungguhnya lelaki ini telah m'hidupkan dua malam sebagaimana aku mengintipnya malam semalam, dan pada siangnya beliau mengerjakan sebagaimana yang dikerjakan sebelum ini, maka aku berkata aku akan mengikutnya sehinggalah aku mati atau sehinggalah kewafatan beliau, berkata Imam Mis'ar "aku tidak pernah melihat beliau(Imam Abu Hanifah r.a) makan pada waktu siangnya, dan tidak pernah aku melihat beliau tidur pada malamnya, dan tidurnya Imam Abu Hanifah hanya sebentar sebelum Zohor(diberitakan oleh Syeikh Nuruddin bahawa tidurnya Imam Abu Hanifah hanya dengan dua senggukan)"...Dan wafatnya Imam Mis'ar dalam sujudnya di dalam masjid Abu Hanifah...


Sengaja ana guna stail bahasa orang lama sebab nak terjemah satu persatu dari kitab dan nak naikkan feel...harapnya feel lah kan...hehe...Cerita belum habis lagi...

Berkata Imam Syarik : "Aku telah bersama dengan Imam Abu Hanifah selama setahun, tidak pernah aku melihat dia melabuhkan badannya di atas katil"...


Hampir gak t'keluar mata air ni...Eh bukan! Air mata...Sedih bila kenangkan betapa bersungguhnya seorang ulama' dalam m'perjuangkan ilmu Allah...Bukan sedih sebab kesiankan beliau, tapi sedih mengenangkan diri ni terlalu bersenang-lenang seolah-olah telah dijanjikan syurga...Syeikh Nuruddin ada menjelaskan, kenapa Imam Abu hanifah tak nak tidur? Dalam hatinya sentiasa ada kebimbangan tentang nasib umat Islam akhir zaman dan beliau sentiasa bimbang akan pudarnya ilmu Islam dari muka bumi Allah Ta'ala...Persis sebagaimana bimbangnya Rasulullah(shallu 'alaih) terhadap umat...


Makin terasa kecil dan kerdil diri ni bila teringatkan doa Imam Abu Hanifah sebelum beliau mendirikan tahajjud...

berkata al-Fudhail bin Dikkin : "Aku telah menyaksikan jema'ah dari kalangan tabi'in dan selainnya, dan aku tidak pernah melihat sebaik-baik solat persis solat Imam Abu Hanifah, di mana sebelum beliau mendirikan solat beliau menangis dan berdoa...
Beliau mengulangi doanya :

بَلِ ٱلسَّاعَةُ مَوۡعِدُهُمۡ وَٱلسَّاعَةُ أَدۡهَىٰ وَأَمَرُّ 

(Bukan kekalahan itu sahaja) bahkan hari kiamat ialah hari yang dijanjikan kepada mereka (untuk menerima balasan yang sepenuh-penuhnya) dan (azab seksa) hari kiamat itu amat dahsyat dan amat pahit
.
{surah al-Qamar : 46}



Dan beliau berdoa di malam yang lainnya :


فَمَنَّ ٱللَّهُ عَلَيۡنَا وَوَقَٮٰنَا عَذَابَ ٱلسَّمُومِ

Maka Allah mengurniakan kami (rahmat dan taufikNya), serta memelihara kami dari azab neraka.
{surah at-Thur : 27}


Diulang-ulang doanya sehinggalah ke pagi...


Akhir kalam, sama-samalah kita berusaha dapatkan walaupun hanya sedikit keberkatan dari Imam an-Nu'man...Banyakkan berdoa dan cuba praktikkan dalam kehidupan seharian...Insya-Allah...


"Ya Allah...Jika Engkau reda dengan ilmu Imam Abu Hanifah, jika Engkau cinta kepada Imam Abu Hanifah, jika Engkau berkati hidup Imam Abu Hanifah, kurniakanlah kepada ku walau secebis dari kelebihan dan kecintaan yang telah Engkau berikan padanya..."


Wallahu A'lam



Category : edit post

Kalimah Allah dan Syariat Allah

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 6:12 PTG 0 ulasan


1. Banyak pihak begitu marah dan tidak berpuashati dengan keputusan mahkamah tinggi baru - baru ini yang membenarkan sebuah akhbar [ Herald ] menggunakan nama Allah dalam penerbitan mereka .

2. Pendirian saya sendiri jelas dan tidak pernah berubah sehingga saat ini , bahawa kalimah Allah swt adalah Lafzul Jalaalah yang merujuk kepada keesaan Allah swt. Firman Allah swt :

قل هو الله أحد الله الصمد لم يلد و لم يولد و لم يكن له كفوا أحد

Katakanlah [ Wahai Muhammad ] Dialah Allah Tuhan Yang Maha Esa . Allah tempat bergantung dan meminta segala sesuatu . [ Allah ] tidak beranak dan tidak pula diperanakkan dan tidak ada sesuatu pun yang setara denganNya .

Surah al Ikhlas : 1-4

3. Sesiapa pun [ muslim atau non muslim ] yang mahu menggunakan kalimah Allah mestilah menggunakannya dengan betul iaitu Allah adalah Tuhan Yang Maha Esa dan tiada sekutu baginya . Haram dan kufur jika kita membenarkan perbuatan , tindakan atau kenyataan yang menduakan [ mensyirikkan ] Allah swt . Seperti membenarkan perkataan orang yang berkata : " Allah itu ada anak " dan seumpamanya . Kerana perkataan itu salah dan bertentangan dengan keEsaan Allah swt. walau siapa [ non muslim atau muslim ] yang berkata demikian .

4. Allah swt sendiri murka terhadap mereka yang menggunakan kalimah Allah secara salah [ dengan berkata Allah mempunyai anak ] , maka bagaimana mungkin kita boleh bersetuju dan redha jika ada yang menggunakan kalimah Allah secara salah seperti mensyirikkan Allah swt [ menganggap Allah ada anak dan isteri atau menduakan Allah dengan tuhan yang lain ] Firman Allah swt :

و قالوا اتخذ الرحمن ولدا لقد جئتم شيئا إدا تكاد السموات يتفطرن منه و تنشق الأرض و تخر الجبال هدا أن دعوا للرحمن ولد

dan mereka berkata Allah Tuhan Yang Maha Pengasih mempunyai anak . Sungguh kamu telah membawa sesuatu yang sangat mungkar . Hampir saja langit pecah dan bumi terbelah dan gunung ganang runtuh kerana kenyataan [ ucapan ] itu . Kerana mereka menganggap Allah Tuhan Yang Maha Pengasih mempunyai anak .

Surah Maryam : 88 - 91



أئنكم لتشهدون أن مع الله ءالهة أخرى قل لا أشهد قل إنما هو اله واحد وإنني برئ مما تشركون

Dapatkah [ bolehkah ] kamu benar - benar bersaksi bahawa ada tuhan - tuhan lain selain Allah ? Katakanlah : Aku tidak dapat bersaksi . Katakanlah : Sesungguhnya Dialah [ Allah ] Tuhan Yang Maha Esa dan aku berlepas diri [ tidak boleh sokong/terima ] terhadap apa yang kamu sekutukan dengan Allah swt .

Surah Al An'am : 19



5. Manakala pengguna kalimah Allah swt secara benar dan tepat sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah swt itu sendiri yang telah mengisytiharkan zatNya tiada sekutu dan bandingan [ seperti yang termaktub di dalam surah al ikhlas ] , maka ia adalah pengguna yang bijak dan benar , malah dibenarkan sekalipun ia seorang non muslim . Inilah yang Allah swt sebut di dalam al Quran :



ولئن سألتهم من خلق السموات و الأرض و سخر الشمس و القمر ليقولن الله فأنى يؤفكون

dan jika engkau bertanya kepada mereka : " siapakah yang menjadikan langit dan bumi serta menundukkan matahari dan bulan ?" nescaya mereka menjawab Allah ! maka , kenapa mereka masih boleh berpaling dari kebenaran .

Surah al Ankabut : 61

Sekitar pemafahaman dari ayat ini :

a ] Ayat ini secara jelas menunjukkan bagaimana Allah menegaskan bahawa sebahagian non muslim terutama ahli kitab mengakui bahawa Allah swt. adalah pencipta langit dan bumi [ begitulah jawapan jika ditanya kepada mereka .]

b ] Ayat ini juga bukanlah dalil mutlak untuk membenarkan golongan non muslim menggunakan kalimah Allah swt sewenang - wenangnya apatah lagi jika diguna secara salah . Sebaliknya ayat ini adalah penegasan Allah swt bahawa mereka mengakui Allah swt sebagai pencipta .

c ] Ia juga bukan dialog antara kuffar dengan Nabi saw. tetapi ia adalah ayat Allah untuk menjelaskan hakikat sanubari mereka , bahawa mereka tidak boleh menyembunyikan fakta ketuhanan Allah sebagai pencipta dan pemberi rezeki . Sebab itu ayat ini bermula dengan : [ Jika sekiranya kamu bertanya kepada mereka ..... ertinya ayat ini bersifat jika atau andainya .... ia bukan dialog sebenar ]

d ] Persoalan isu aqidah dalam ayat ini terhenti di atas perkataan terakhir dari ayat ini : " maka ... kenapalah mereka masih boleh berpaling dari kebenaran ? " ertinya : walau hati kecil mereka mengakui bahawa Allah swt adalah pencipta langit dan bumi , maka kenapa mereka masih berpaling dari kebenaran itu ? kenapa mereka masih mensyirikkan Allah swt ? kenapa mereka mengambil tuhan - tuhan yang lain selain daripada Allah swt ? kenapa mereka tidak menerima wahyu Allah swt yang melantik Muhammad saw sebagai rasul akhir zaman ? kenapa mereka berpaling dari kebenaran ? kenapa ?

e ] persoalan yang dicetus pada akhir ayat 61 surah al Ankabut ini jelas menunjukkan Allah swt membenarkan jika mereka mahu berkata [ menggunakan kalimah ] Allah sebagai tuhan yang mencipta langit dan bumi , tetapi jika mereka mahu mensyirikkan Allah swt atau mengambil tuhan yang lain selain Allah swt , maka ia dimurkai oleh Allah swt .

6. Tidak hanya menggunakan kalimah Allah swt secara salah [ seperti menduakan Allah swt ] sahaja yang mesti ditolak , tetapi juga termasuklah perbuatan mempersenda dan mengabaikan perlaksanaan syariat Allah swt. juga mesti ditentang dan ditolak .

7. Isu kalimah Allah ini baru timbul sehari dua dalam negara kita , tetapi pengabaian terhadap perlaksanaan syariat Allah swt telah berlaku sejak dulu . Hairannya , tiada pula orang nak marah . Malah mahkamah tinggi Malaysia pernah mengisytiharkan Malaysia bukan Negara Islam , tiada pula berlaku kebangkitan di kalangan ummat Islam untuk membantah keputusan tersebut . Kecuali sebahagian kecil ummat Islam yang konsisten berjuang untuk mendaulatkan syariat Allah swt . termasuk PAS .

8. Terlalu banyak aktiviti dalam negara kita yang bertentangan dengan syariat Allah . Mengalungkan bunga ke tugu kebangsaan sebagai contoh , telah jelas ada fatwa dari majlis fatwa kebangsaan , tetapi kerajaan masih mengamalkannya saban tahun . Tiada pula amukan dari PERKASA untuk membantah amalan itu . Sedang itu secara terang terangan menghina majlis fatwa dan menghina agama Allah . Apakah kerana ia dilakukan oleh orang yang mengaku muslim maka ia tidak diambil endah ?

9. Al Amru bil makruf dan an Nahyu anil Mungkar sebagai asas sebuah pemerintahan Islam tidak diamalkan dengan penuh tanggungjawab dalam negara kita . Terkadang seperti sengaja mereka mahu memperkecilkan ajaran Islam . Mereka buat tempat maksiat seperti kelab - kelab malam yang bercambah lalu mereka melantik pencegah maksiat supaya membuat operasi sesekali dihujung hujung bulan .

10. Bukankah ini satu persendaan ? mereka buat masjid mereka juga buat kelab malam . Mereka buat musabaqah al Quran mereka buat juga pertandingan ratu cantik . Mereka buat universiti Islam , mereka juga buat akademi fantasia . Mereka memberi sumbangan kepada fakir miskin , mereka juga melakukan rasuah dan membolot harta kekayaan negara. Mereka bukan buat amar makruf Nahi Mungkar tetapi Amar Makruf Amar Mungkar. Ini satu persendaan kepada syariat Allah swt . Ini juga mesti ditentang dan ditolak .


Petikan dari cetusan rasa oleh Us.Nasruddin Hassan at-Tantawi.


Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 3:32 PTG 0 ulasan



HIKMAH BERDIAM DIRI



Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita terseksa kekal abadi di dalam neraka Allah SWT.

Bagi mereka yg beriman, lidah yg dikurniakan oleh Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yg berhikmah. Oleh itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.


HIKMAH DIAM


1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah.
2. Perhiasan tanpa berhias.
3. Kehebatan tanpa kerajaan.
4. Benteng tanpa pagar.
5. Kekayan tanpa meminta maaf kpd orang.
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal.
7. Menutup segala aib.


Hadith-hadith Rasullulah mengena! 1 kelebihan diam yg bermaksud:

* "Barangsiapa yangg banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya" .
(hadith riwayat Abu Naim)

* "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam".( Muttafaqun 'alaih )

* "Barangsiapa diam maka ia terlepas dari bahaya".
( hadith riwayat at-Tarmizi )


Madah Hukama' :

* BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH, BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK, KERANA KECERDIKAN ITU BUAH FIKIRAN, ORANG CERDIK YANG PENDIAM LEBIH BAIK DARI ORG BODOH YANG BANYAK CAKAP.

* MENASIHATI ORANG YANG BERSALAH , TIDAK SALAH. YANG SALAH MEMIKIRKAN KESALAHAN ORANG..

* KALAU ORANG MENGHINA KITA, BUKAN KITA TERHINA, YANG SEBENARNYA ORANG ITU MENGHINA DIRINYA SENDIRI.

Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan diam. Jalan yang terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat berkata-kata ke arah kebaikan. Bicara yang baik merupakan simbol kekuatan hati dan hati yang baik dan bersih juga bergantung kepada kekuatan iman pada diri manusia.


Wallahu A'lam...



Category : edit post
Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 8:05 PTG 0 ulasan

10 SYARAT TAUBAT Kitab Qut al-Qulub, Ab Talib Makki

Taubat itu maknanya sifat atau keadaan hati kita benci kepada keburukan atau lari dari kejahatan dan gemar kepada kebaikan atau menuju kebajikan ataupun hati kita itu kembali kepada perintah Allah dan menjauhi laranganNya.

Firman Allah SWT ;

“Oleh itu mintalah ampun kepada Allah dari syirik, kemudian taubatlah (kembalilah) kepadaNya dengan taat dan tauhid”. (Surah Hud : Ayat 61)

Menurut Syeikh Abu Talib Makki, taubat nasuha ada 10 syarat, seperti berikut di bawah ini :

1. Orang yang bertaubat itu tidak akan melakukan maksiat lagi.

2. Sekiranya ia terlanjur melakukan maksiat juga, maka ia tidak berlarut-larut di dalam maksiat itu, tetapi ia segera bertaubat.

3. Ia mestilah berasa kembali kepada jalan Allah dan keredhaanNya.

4. Ia mestilah ada rasa kesal terhadap perbuatan maksiat yang telah dilakukan.

5. Bersungguh-sungguh mahu istiqamah di dalam ketaatan kepada Allah hingga mati.

6. Ia mestilah ada rasa takut yang sebenar- benarnya terhadap azab Allah.

7. Ia mestilah ada keyakinan bahawa Allah sentiasa bersedia memberikan rahmat dan keampunan. Keyakinan tersebut dikenali juga sebagai sifat roja’ atau mengharap rahmat dari Allah.

8. Ia mestilah mengakui bahawa dirinya itu adalah orang yang benar-benar berdosa.

9. Ia mestilah mengiktikadkan bahawa
Allah telah mentakdirkan dirinya itu menjadi orang yang melakukan maksiat dan Allah juga yang menentukan dan yang menghendaki ianya menjadi orang yang taatkan Allah.

10. Ia mestilah melakukan amal-amal saleh setelah bertaubat itu supaya ia dapat menyempurnakan apa juga kekurangan yang telah berlaku.

Rujukan Abu Talib Makki, Kitab Qut al-Qulub, Juz. 1, ms. 180.

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 8:00 PTG 0 ulasan

AL-BAYAN LIMA YASHQHOLU AL-AZHAN, SAHIBUS SAMAHAH PROF DR ALI JUMUAH, MUFTI KERAJAAN NEGARA MESIR

Terjemahan bebas daripada teks asal jawapan Sahibul Samahah Prof. Dr. Ali Jumuah, Mufti Kerajaan Negara Mesir yang dinaqalkan daripada Al-Bayan Lima Yashqholu Al-Azhan, cet. Al-Muqattam, Kaherah, hlm. 328-331:

Tasauf adalah manhaj tarbiyah ruhiyah dan sulukiyah yang mengangkat manusia kepada martabat ihsan yang dinyatakan oleh Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :
"Hendaklah kamu menyembah Allah seolah-olahnya kamu melihatnya, maka jika kamu tidak melihatnya maka sesungguhnya dia (Allah SWT) melihatmu".

Maka tasauf itu merupakan program pendidikan (tarbiyah) yang menitik beratkan penyucian jiwa daripada pelbagai penyakit yang mendindingi manusia daripada Allah SWT. Ia juga membetulkan penyelewengan jiwa dan sulukiyah manusia dalam hubungan bersama Allah SWT, bersama yang lain dan juga dengan diri sendiri.

Tarekat sufiah pula ialah sebuah madrasah yang menyempurnakan melaluinya penyucian jiwa dan pembentukan peribadi. Syeikh pula sebagai pembimbing atau guru yang bersama-sama dengan muridnya.

Jiwa manusia secara tabiatnya terangkum di dalamnya pelbagai himpunan penyakit seperti takabbur, ujub, angkuh, keakuan, bakhil, marah, riya', sukakan maksiat, berkelakuan tak senonoh, gemar membalas dendam, kebencian, dengki, khianat, tamak dan rakus.

Firman Allah SWT yang mendedahkan kisah isteri Al-Aziz:

وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ

Yang bermaksud : "Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". [Surah Yusuf: 53]

Kerana itulah, golongan terdahulu menginsafi hal ini dan menyedari betapa perlunya pentarbiyahan jiwa dan membersihkannya dari segala penyakit-penyakitnya agar (penyucian tersebut) bersekali dengan masyarakat serta mencapai kejayaan dalam perjalanan menuju tuhan mereka.

Tarekat sufiah hendaklah melengkapi dengan beberapa perkara.

Pertamanya ialah pegangan kukuh dengan kitab Al-Quran dan Sunnah Nabawiah. Ini kerana tarekat sufiah itu ialah manhaj kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Setiap perkara yang bercanggah dengan Al-Quran dan As-Sunnah maka ia bukan daripada tarekat. Bahkan tarekat itu sendiri menolaknya dan melarang daripadanya.

Kedua ialah tidak meletakkan tarekat itu sebagai pengajaran yang terpisah daripada pengajaran syariah, bahkan ia merupakan intisari kepada syariah.

Bagi tasauf terdapat tiga elemen utama yang digesa oleh Al-Quran akan ketiga-tiganya iaitu :

1-Menitikberatkan jiwa, sentiasa mengawasi jiwa (muraqabah) dan menyucikannya daripada sebarang kekotoran.

Firman Allah SWT:

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ، قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ، وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا

Yang bermaksud: "Dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya, sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya". [Asy-Syams : 7-10]

2-Memperbanyakkan zikrullah.

Firman Allah SWT:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا


Yang bermaksud : "Hai orang-orang yang beriman, berzdikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya". [Al-Ahzab: 41]

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sentiasakanlah lidahmu dalam keadaan basah mengingati Allah SWT".

3-Zuhud di dunia, tidak terikat dengan dunia dan gemarkan akhirat.

Firman Allah SWT:

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلا تَعْقِلُونَ


Yang bermaksud : "Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sesungguhnya kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?". (Al-Anaam : 32)

Adapun syeikh yang memperdengarkan kepada murid-muridnya akan zikir-zikir dan yang membantu usaha menyucikan jiwa dari sebarang kekotoran serta menyembuhkan hati mereka daripada penyakit-penyakit maka dia adalah penyelia (qayyim) atau seorang guru (ustaz) yang menunjukkan cara yang tertentu yang paling sesuai dengan penyakit yang ada atau keadaan murid itu sendiri.

Petunjuk Nabi SAW juga menasihatkan setiap manusia dengan perkara yang mendekatkan diri kepada Allah SWT berdasarkan kepada keadaan setiap jiwa yang berbeza. Pernah seorang lelaki datang menemui Rasulullah SAW, lalu dia berkata : Wahai Rasulullah! Beritahu kepadaku tentang sesuatu yang menjauhkan diriku daripada kemurkaan Allah SWT. Maka sabda Rasulullah SAW : Jangan kamu marah!. Dalam kes yang lain, Rasulullah SAW didatangi seorang lelaki yang berkata kepada Rasulullah SAW : Beritahu kepadaku tentang sesuatu yang aku boleh berpegang dengannya! Jawab Rasulullah SAW : "Sentiasakanlah lidahmu dalam keadaan basah mengingati Allah SWT".

Di kalangan para sahabat terdapat golongan yang membanyakkan qiamullail, antara mereka juga yang memperbanyakkan bacaan Al-Quran, ada yang banyak terlibat dengan jihad, ada yang banyak berzikir dan ada yang membanyakkan bersedekah.

Perkara ini tidak membawa erti meninggalkan terus keduniaan. Tetapi di sana terdapat suatu ibadat tertentu yang memperbanyakkannya oleh orang yang melalui jalan menuju Allah SWT. Secara asasnya berbilang-bilangnya pintu-pintu syurga. Tetapi pada akhirnya walaupun ada kepelbagaian pintu masuk tetapi syurga tetap satu.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud : "Setiap golongan yang melakukan amalan (baik dan soleh-ketaatan) ada satu pintu daripada pintu-pintu syurga yang memanggilnya oleh amalan, dan bagi puasa itu ada satu pintu yang memanggil golongan yang berpuasa, digelarkannya ar-rayyan".

Demikian juga tarekat-tarekat, ia mempunyai berbilang-bilang jenis berdasarkan syeikh masing-masing dan murid masing-masing. Antara mereka ada yang mengutamakan puasa, ada yang mengutamakan al-Quran lebih banyak dan tidak mengabaikan puasa dan demikianlah seterusnya.

Apa yang dijelaskan di atas adalah tasauf yang sebenarnya, tarekat yang sahih dan syeikh-syeikh yang komitmen dengan Al-Quran dan As-Sunnah. Kita juga telah mengetahui kenapakah berbilang-bilangnya jenis tarekat, iaitu kerana kepelbagaian cara pentarbiyahan dan rawatan serta perbezaan cara untuk mencapai maksud yang dicita-citakan. Akan tetapi keseluruhannya satu sahaja pada maksud dan tujuan iaitulah keredhaan Allah SWT sebagai tujuan utama.

Kami juga ingin mengingatkan bahawa apa yang dinyatakan di atas tidak dilaksanakan oleh sebilangan besar golongan yang mendakwa sebagai ahli tasauf iaitu golongan yang merosakkan bentuknya. Mereka di kalangan orang yang tidak mempunyai agama dan kebaikan. Mereka yang melakukan tarian pada hari-hari perayaan dan melakukan amalan keghairahan yang khurafat. Ini semua bukan daripada tasauf dan bukan dari jenis tarekat sufiah. Sesungguhnya tasauf yang kami nyatakan tentangnya tiada hubungan langsung dengan pandangan kebanyakan manusia berhubung fenomena negatif yang memburukkan. Tidak harus juga bagi kita untuk mengenali tasauf dan menghukumkan ke atasnya dari kalangan sebahagian pendakwa-pendakwa tasauf yang jahil (yang mendakwa tarekat sebagai ajaran yang salah). Sepatutnya kita bertanyakan ulama' yang memilih tasauf sehingga kita memahami punca sanjungan mereka terhadap tasauf.

Untuk akhirnya, kami mengambil kesempatan ini untuk membantah pendapat golongan yang menyatakan : "Kenapakah tidak dipelajari adab-adab sulukiyah dan penyucian jiwa dari Al-Quran dan As-Sunnah secara langsung?".

Pendapat ini pada zahirnya terkandung rahmat. Tetapi pada hakikatnya terkandung azab. Ini kerana kita tidak mempelajari rukun sembahyang, sunat-sunat sembahyang dan perkara-perkara makruh dalam sembahyang dengan semata-mata melalui bacaan Al-Quran dan As-Sunnah. Tetapi kita mempelajarinya melalui suatu ilmu yang dikenali sebagai ilmu feqah.

Fuqaha' telah menyusunnya dan mengistinbatkan semua hukum-hakam tersebut daripada Al-Quran dan As-Sunnah. Bagaimana pula lahirnya kepada kita mereka yang mendakwa bahawa kami mempelajari fiqh dan hukum agama daripada kitab dan sunnah secara langsung? Kami tidak pernah mendapati seorang ilmuan/ulama' yang mempelajari fiqh daripada kitab dan sunnah secara terus.

Demikian juga, di sana terdapat perkara yang tidak disebut oleh Al-Quran dan As-Sunnah. Tetapi tidak dapat tidak daripada mempelajarinya dengan guru secara musyafahah (secara berdepan atau mengadap guru).

Tidak boleh sekadar melalui kitab, sebagai contohnya ilmu tajwid. Bahkan mestilah beriltizam dengan mustalah-mustalah yang khusus dengannya. Maka ulama' menyatakan sebagai suatu contoh : "Mad Lazim enam harakat" ! Siapakah yang menjadikannya sebagai mad lazim? Apa dalilnya dan siapakah yang mewajibkannya ke atas ummat Islam? Tentunya mereka adalah ulama' dalam bidang tersebut.

Begitu juga dengan ilmu tasauf. Ilmu yang diasaskan oleh ulama'-ulama' tasauf sebermula zaman Junaid rahimahullah dari kurun yang keempat sehingga hari ini. Ketika rosaknya zaman tersebut dan rosaknya akhlak, rosaklah juga sebahagian tarekat-tarekat kesufian. Mereka mula bergantung dengan fenomena-fenomena yang bercanggah dengan agama Allah SWT. Lantas manusia menganggap ianya merupakan tasauf. Sedangkan Allah SWT akan mempertahankan tasauf, ahlinya dan melindungi mereka dengan kekuasaannya.

Firman Allah SWT:

إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ


Yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang telah beriman. Sesungguhnya Allah tidak menyukai tiap-tiap orang yang berkhianat lagi mengingkari nikmat". [Al-Hajj: 38]

Mudah-mudahan apa yang dinyatakan itu dapat memberikan pendedahan kepada erti tasauf, tarekat, syeikh, sebab berbilang-bilangnya tarekat, kenapa kita mempelajari suluk, penyucian hati dari ilmu yang dikenali sebagai tasauf ini, kenapa kita ambil dari syeikh dan tidak terus kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah.

Kita memohon kepada Allah untuk memperlihatkan secara jelas terhadap urusan-urusan agama kita.

(Tamat terjemahan teks asal berbahasa Arab)


Teks ini dititip daripada halaman http://ustazazhar.com/v1/tasawwuf/aliran-tarekat.html


PERHITUNGAN...


Renungan :

Aku kasih kepada para solehin,
Meskipun aku bukan dari golongan mereka.
Semoga dengan kasihku pada mereka,
Bolehlah aku mendapat syafaat.

Namun aku benci kepada mereka,
Yang menjadikan maksiat perniagaannya.
Meskipun aku dan mereka sama,
Dalam dosa dan kemaksiatan.

(kata-kata ulama')

COINS

Abaikan...