Ana Faqir...

Foto saya
Anak kelahiran negeri Johor dan kini menetap di Simpang Renggam... -Penuntut Maahad Johor 2008. -Kini menyambung pelajaran di Universiti al-Azhar, Kaherah Mesir. (Kuliah Syariah Islamiah) "Khairu Kalam Ma Qalla Wa Dalla-Sekadar perkongsian dalam menelusuri fitrah sebagai hamba"

TUNDUKKAN HATI

'Aun bin Abdullah berkata: "Dunia dan akhirat di dalam hati bagaikan dua sisi timbangan.Jika sisi salah satunya lebih berat, sisi yang lainnya akan lebih ringan"

HIWAR


ShoutMix chat widget

AMALAN HARIAN :

1)Selawat ke atas Rasulullah S.A.W, ahli bait & para sahabat... 2)al-Fatihah buat ibu bapa... 3)al-Fatihah buat diri sendiri... 4)al-Fatihah buat para ulama'... 5)al-Fatihah buat para guru... 6)al-Fatihah buat para solehin... 7)al-Fatihah buat umat Islam... 8)al-Fatihah buat rakan-rakan... 9)al-Fatihah buat mereka yang pernah menyenangkan hati kita sebelum ni...

TIDURNYA HANYA DUA SENGGUKAN...

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 6:52 PTG 0 ulasan


Alhamdulillah dapat gak kembali m'update blog yg sekian lame x d'sentuh...Kali ni nak cerita pasal Imam Abu Hanifah an-Nu'man r.a...Cerita ni ana ambil dari petikan riwayat Imam Abu Hanifah dari kitab Khairatul Hisan yang ditahqiq oleh Syeikh Nuruddin Marbu al-Makki...Seorang ulama' yang tak asing lagi bagi kitorang kanak-kanak al-Azhar...Ntah kenapa balik dari kelas Syeikh semalam terngiang-ngiang kisah Imam Abu Hanifah dalam kepala ni...Macam-macam perasaan ada bile renungkan kisah beliau...Macam nak nangis pun ada gak...Punyalah taat pada Allah Ta'ala...Allah...Jom baca kisahnya...

Dari Imam Mis'ar r.a :

"Aku melihat Imam Abu Hanifah solat di awal pagi, kemudian beliau duduk bersama orang ramai dalam majlis ilmu(mengajar) sehinggalah waktu Zohor, dari Zohor sehinggalah waktu Asar, kemudian sehinggalah hampir kepada waktu Maghrib, kemudian sehinggalah waktu Isya', maka aku berkata dalam hati : Bilakah masanya beliau meluangkan waktu untuk b'ibadah? Maka aku mengintipnya, ketika mana manusia sedang tidur maka keluar Imam Abu Hanifah ke masjid dengan b'pakaian bersih seperti seorang pengantin, maka beliau pun berdiri tegak(solat) sehinggalah waktu pagi, kemudian beliau masuk ke biliknya dan menggantikan pakaian kemudian beliau keluar untuk mendirikan solat Subuh, kemudian beliau melakukan sebagaimana yang beliau kerjakan seperti sebelum ini(mengajar), maka aku berkata dalam hati : sesungguhnya lelaki ini m'hidupkan malam ketika aku mengintipnya, di mana semua manusia sedang nyenyak tidur beliau keluar ke masjid dan pada waktu siangnya beliau mengerjakan sebagaimana yang dikerjakan seperti sebelumnya, sehinggalah waktu Isya' aku berkata : sesungguhnya lelaki ini telah m'hidupkan dua malam sebagaimana aku mengintipnya malam semalam, dan pada siangnya beliau mengerjakan sebagaimana yang dikerjakan sebelum ini, maka aku berkata aku akan mengikutnya sehinggalah aku mati atau sehinggalah kewafatan beliau, berkata Imam Mis'ar "aku tidak pernah melihat beliau(Imam Abu Hanifah r.a) makan pada waktu siangnya, dan tidak pernah aku melihat beliau tidur pada malamnya, dan tidurnya Imam Abu Hanifah hanya sebentar sebelum Zohor(diberitakan oleh Syeikh Nuruddin bahawa tidurnya Imam Abu Hanifah hanya dengan dua senggukan)"...Dan wafatnya Imam Mis'ar dalam sujudnya di dalam masjid Abu Hanifah...


Sengaja ana guna stail bahasa orang lama sebab nak terjemah satu persatu dari kitab dan nak naikkan feel...harapnya feel lah kan...hehe...Cerita belum habis lagi...

Berkata Imam Syarik : "Aku telah bersama dengan Imam Abu Hanifah selama setahun, tidak pernah aku melihat dia melabuhkan badannya di atas katil"...


Hampir gak t'keluar mata air ni...Eh bukan! Air mata...Sedih bila kenangkan betapa bersungguhnya seorang ulama' dalam m'perjuangkan ilmu Allah...Bukan sedih sebab kesiankan beliau, tapi sedih mengenangkan diri ni terlalu bersenang-lenang seolah-olah telah dijanjikan syurga...Syeikh Nuruddin ada menjelaskan, kenapa Imam Abu hanifah tak nak tidur? Dalam hatinya sentiasa ada kebimbangan tentang nasib umat Islam akhir zaman dan beliau sentiasa bimbang akan pudarnya ilmu Islam dari muka bumi Allah Ta'ala...Persis sebagaimana bimbangnya Rasulullah(shallu 'alaih) terhadap umat...


Makin terasa kecil dan kerdil diri ni bila teringatkan doa Imam Abu Hanifah sebelum beliau mendirikan tahajjud...

berkata al-Fudhail bin Dikkin : "Aku telah menyaksikan jema'ah dari kalangan tabi'in dan selainnya, dan aku tidak pernah melihat sebaik-baik solat persis solat Imam Abu Hanifah, di mana sebelum beliau mendirikan solat beliau menangis dan berdoa...
Beliau mengulangi doanya :

بَلِ ٱلسَّاعَةُ مَوۡعِدُهُمۡ وَٱلسَّاعَةُ أَدۡهَىٰ وَأَمَرُّ 

(Bukan kekalahan itu sahaja) bahkan hari kiamat ialah hari yang dijanjikan kepada mereka (untuk menerima balasan yang sepenuh-penuhnya) dan (azab seksa) hari kiamat itu amat dahsyat dan amat pahit
.
{surah al-Qamar : 46}



Dan beliau berdoa di malam yang lainnya :


فَمَنَّ ٱللَّهُ عَلَيۡنَا وَوَقَٮٰنَا عَذَابَ ٱلسَّمُومِ

Maka Allah mengurniakan kami (rahmat dan taufikNya), serta memelihara kami dari azab neraka.
{surah at-Thur : 27}


Diulang-ulang doanya sehinggalah ke pagi...


Akhir kalam, sama-samalah kita berusaha dapatkan walaupun hanya sedikit keberkatan dari Imam an-Nu'man...Banyakkan berdoa dan cuba praktikkan dalam kehidupan seharian...Insya-Allah...


"Ya Allah...Jika Engkau reda dengan ilmu Imam Abu Hanifah, jika Engkau cinta kepada Imam Abu Hanifah, jika Engkau berkati hidup Imam Abu Hanifah, kurniakanlah kepada ku walau secebis dari kelebihan dan kecintaan yang telah Engkau berikan padanya..."


Wallahu A'lam



Category : edit post

PERHITUNGAN...


Renungan :

Aku kasih kepada para solehin,
Meskipun aku bukan dari golongan mereka.
Semoga dengan kasihku pada mereka,
Bolehlah aku mendapat syafaat.

Namun aku benci kepada mereka,
Yang menjadikan maksiat perniagaannya.
Meskipun aku dan mereka sama,
Dalam dosa dan kemaksiatan.

(kata-kata ulama')

COINS

Abaikan...