Ana Faqir...

Foto saya
Anak kelahiran negeri Johor dan kini menetap di Simpang Renggam... -Penuntut Maahad Johor 2008. -Kini menyambung pelajaran di Universiti al-Azhar, Kaherah Mesir. (Kuliah Syariah Islamiah) "Khairu Kalam Ma Qalla Wa Dalla-Sekadar perkongsian dalam menelusuri fitrah sebagai hamba"

TUNDUKKAN HATI

'Aun bin Abdullah berkata: "Dunia dan akhirat di dalam hati bagaikan dua sisi timbangan.Jika sisi salah satunya lebih berat, sisi yang lainnya akan lebih ringan"

HIWAR


ShoutMix chat widget

AMALAN HARIAN :

1)Selawat ke atas Rasulullah S.A.W, ahli bait & para sahabat... 2)al-Fatihah buat ibu bapa... 3)al-Fatihah buat diri sendiri... 4)al-Fatihah buat para ulama'... 5)al-Fatihah buat para guru... 6)al-Fatihah buat para solehin... 7)al-Fatihah buat umat Islam... 8)al-Fatihah buat rakan-rakan... 9)al-Fatihah buat mereka yang pernah menyenangkan hati kita sebelum ni...

ADA APA DENGAN AL-QURAN?

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 3:53 PG 0 ulasan

Petang tadi sambil tunggu bas ana berbual dengan sorang senior dari negeri Kedah...Apa yang kitorang bualkan? Bukan perkara hangat pun tapi perbualan kitorang cukup menarik...Senior tu tanya pada ana : "Ada apa dengan Quran?" Ana pun jawablah al-Quran itu wahyu yang diturunkan kepada Rasulullah sebagai bukti ke-Rasulan Baginda dan sebagai pembuka jalan bagi umat Islam...Dia mengagguk tanda setuju...Lepas tu dia tanya ana : " Tau tak apa makna al-Quran?"...Ana pun jawab ikut apa yang ana belajar dan hafal dari kitab Ulum Quran yang mengatakan taarif al-quran ialah :

1) Kalam Allah.
2) Bermukjizat.
3) Diturunkan kepada Rasulullah S.A.W.
4) Dibaca secara tawatir.
5) Membacanya dikira ibadah.


Senior tu mengangguk lagi...Lepas tu dia pun ceritakan kelebihan Quran pada ana...Memang best...Dalam masa yang sama kami berbincang tentang "ADA APA DENGAN AL-QURAN"...Al-Quran itu lautan makna yang sangat luas, lautan ilmu yang tidak dapat ditandingi oleh manusia, juga lautan ilmu yang tidak dapat digapai oleh pancaindera kasar...Sebagaimana dah ramai ulama' keluarkan tentang mukjizat al-Quran yang menceritakan tentang kisah-kisah dan kejadian dulu, kini dan selamanya...Ceh, macam kenal je slogan tu...Hehe...Contohnya tentang ilmu Sains yang Allah dah suluhkan untuk kita dalam surah {an-Nisa' : 56} yang menerangkan tentang kulit melahirkan kesakitan, tentang teori 'Big Bang' yang dinyatakan dalam surah {al-Anbiya' : 30}. Apa lagi? Erm...tentang pengawetan jasad Firaun yang dinyatakan dalam surah {Yunus : 92}. Semua tu biasa kita dengar...Tapi yang menjadi perbincangan antara kami adalah bagaimana menghuraikan makna al-Quran tu sendiri...Nak tau? Kita turun lagi sikit...



TAARIF AL-QURAN




1) Kalamullah



وَمَا يَنطِقُ عَنِ ٱلۡهَوَىٰٓ (٣) إِنۡ هُوَ إِلَّا وَحۡىٌ۬ يُوحَىٰ (٤)

Dan dia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan agama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. (3) Segala yang diperkatakannya itu (samada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya. (4)
{53 : 3-4}

- Kata-kata Allah Ta'ala yang benar-benar diucapkan oleh-NYA.
(Peringatan : kata-kata Allah tak sama dengan kata-kata makhluk)

-Tiada langsung penipuan melainkan yang benar belaka.




2) Mukjizat.



وَمَآ أَرۡسَلۡنَا قَبۡلَكَ إِلَّا رِجَالاً۬ نُّوحِىٓ إِلَيۡہِمۡ‌ۖ فَسۡـَٔلُوٓاْ أَهۡلَ ٱلذِّڪۡرِ إِن كُنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ (٧)

Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang lelaki yang Kami wahyukan kepada mereka (bukan malaikat); maka bertanyalah kamu kepada Ahluzzikri jika kamu tidak mengetahui. (7)
{21 : 7}


-al-Quran mengajarkan segalanya.

-Bukti bahawa al-Quran mengandungi segala ilmu.





3) Diturunkan ke dalam hati Rasulullah S.A.W



وَإِنَّهُ ۥ لَتَنزِيلُ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (١٩٢) نَزَلَ بِهِ ٱلرُّوحُ ٱلۡأَمِينُ (١٩٣) عَلَىٰ قَلۡبِكَ لِتَكُونَ مِنَ ٱلۡمُنذِرِينَ (١٩٤) بِلِسَانٍ عَرَبِىٍّ۬ مُّبِينٍ۬ (١٩٥)

Dan sesungguhnya Al-Quran (yang di antara isinya kisah-kisah yang tersebut) adalah diturunkan oleh Allah Tuhan sekalian alam. (192) Ia dibawa turun oleh malaikat Jibril yang amanah. (193) Ke dalam hatimu, supaya engkau (wahai Muhammad) menjadi seorang dari pemberi-pemberi ajaran dan amaran (kepada umat manusia). (194) (Ia diturunkan) dengan bahasa Arab yang fasih serta terang nyata. (195)
{ 26 : 192-195}


-Sebagai bukti bahawa al-Quran tidak diturunkan kepada rasul yang lain selain
Rasulullah S.A.W kemudian barulah disebarkan kepada umat.

-Lagi bukti diturunkan kepada Rasulullah S.A.W adalah melalui Jibril dan dibaca dengan lisan Arab iaitu lisan yang digunakan oleh Rasulullah S.A.W




4) Diriwayatkan secara mutawatir.

-Sama dengan bukti di atas yang menunjukkan tiada langsung penipuan kerana terpelihara peringkat-peringkat penurunan al-Quran.




5) Membacanya dikira ibadah.



Hadith Sahih ada menyebutkan :
Rasulullah S.A.W bersabda : "orang yang mampu membaca al-Quran mendapat satu ganjaran, dan orang yang kurang mampu membaca al-Quran tetapi ingin membacanya mendapat dua ganjaran".



-Menunjukkan kepada kita bahawa Allah memberi ganjaran pahala bagi sesiapa yang membaca al-Quran dan sememangnya kita ketahui bahawa Allah akan memberikan ganjaran kepada sesiapa yang beramal dan beribadat kepada-NYA.

-Menunjukkan kepada kita bahawa pentingnya al-Quran sebagai sumber rujukan pertama bagi setiap umat Islam.



Sebagai penambahan, Allah Ta'ala ada menyatakan tentang kelebihan golongan yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya :



مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤۡتِيَهُ ٱللَّهُ ٱلۡكِتَـٰبَ وَٱلۡحُكۡمَ وَٱلنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَادً۬ا لِّى مِن دُونِ ٱللَّهِ وَلَـٰكِن كُونُواْ رَبَّـٰنِيِّـۧنَ بِمَا كُنتُمۡ تُعَلِّمُونَ ٱلۡكِتَـٰبَ وَبِمَا كُنتُمۡ تَدۡرُسُونَ (٧٩)

Tidaklah patut bagi seseorang manusia yang Allah berikan kepadanya Kitab agama dan hikmat serta pangkat Nabi, kemudian dia tergamak mengatakan kepada orang ramai: Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang menyembahku dengan meninggalkan perbuatan menyembah Allah. Tetapi (sepatutnya dia berkata): Hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbaniyin (yang hanya menyembah Allah Taala dengan ilmu dan amal yang sempurna), kerana kamu sentiasa mengajarkan isi Kitab Allah itu dan kerana kamu selalu mempelajarinya.
{3 :79}





Wallahu A'lam...



Category : edit post

MAI PAKAT HENJUT RAMAI-RAMAI!

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 5:41 PG 0 ulasan


Allah! Allah! Allah! Allah! Allah! ramai yang datang hari ni untuk memeriahkan lagi perhimpunan mingguan tarekat Syazuli di Khalafawi...Tapi kebanyakannya dah tua...Yang muda pun hanya dari kalangan kami pelajar Malaysia yang hanya setakat 5-6 kerat...semuanya khusyu' dalam henjutan masing-masing...Allah! Allah! Allah! Allah! Kalimah agung dilaungkan dan badan dihenjut ke bawah sebagai tanda kerendahan hati terhadap Sang Pencipta, jua kekasih hati...semakin lama semakin larut ke dalam belaian Allah Ta'ala...betapa kerdilnya zahir dan batin seorang hamba...ketika ini semua yang ada mengakui bahawa allah Ta'ala merupakan segala punca...Allah Ta'ala tempat bergantung bagi setiap makhluk...Allah Ta'ala adalah satu-satunya tuhan yang yang Maha Berkuasa, Maha Mendengar. Maha Melihat, Maha Mengetahui, Maha Penyayang lagi Maha mengasihani...Bagi-NYA kerajaan langit dan bumi...betapa lembutnya betapa berhikmahnya tarbiyah daripada Allah Ta'ala kepada setiap hamba-NYA pada setiap detik...Tidak dihukum terus bagi sesiapa yang kufur terhadap nikmat yang dikurniakan-NYA, malah diberi peluang untuk berubah...Bagi yang sentiasa ingin mendekati-NYA, terasa seolah-olah semakin jauh dari-NYA, sebagai ujian supaya menjadi lebih kuat dan cekal dalam mempertahankan iman dari berpaling ...Bagi sesiapa yang berhajat namun tidak tertunai, maka ditangguh oleh-NYA ataupun digantikan dengan yang lebih baik...Begitu indah perjalanan hidup yang Allah Ta'ala sediakan bagi setiap hamba-NYA...Dan itulah yang kami rasakan ketika kalimah agung dilaungkan...


Beberapa hari lepas ketika kelas tutorial sedang berlangsung, pengajar kitorang suruh melaungkan kalimah Allah sebagaimana yang dilaungkan oleh pengikut tarekat Syazuli sambil menerangkan beberapa contoh dalam kitab secara berlagu...Tapi yang sedihnya, masa kitorang BERHENJUT sambil melaungkan kalimah agung...Allah! Allah! Allah!...Ada yang ketawa...bila ditegur, senyap sekejap tapi kemudiannya ketawa semula...Seolah-olah tiada rasa malu terhadap yang Maha Melihat masa tu...Alangkah indahnya kalau semua yang ada ketika tu berhenjut bersama merasai dan menerapkan kecintaan terhadap Allah Ta'ala...bila ditegur ada yang menjawab, "alah bukan takde cara lain nak cinta Allah...Ini dengan cara berhenjut, berjoget...Bila aku kata bid'ah dikata aku Wahabi..."


Bila ana renungkan balik sedih sebenarnya hati ni sebab tarekat adalah salah satu cara untuk membersihkan hati dan sentiasa mengingatkan diri supaya sentiasa sedar bahawa setiap makhluk hanyalah hamba...Tapi mungkin sebagai muhasabah hati supaya terus kuat dalam menanamkan kecintaan terhadap Allah Ta'ala...Kesimpulannya, janganlah memandang remeh sesuatu perkara sehinggakan perkara tersebut dijadikan bahan ketawa sedangkan ianya baik untuk diri zahir dan terutamanya batin...Allah sentiasa menilai setiap hamba yang sentiasa cuba dan ingin mendekatkan diri kepada-NYA...Wallahu A'lam...


Category : edit post

ALTERNATIF PENAWAR HATI

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 2:13 PG 0 ulasan

Ada ketika seseorang tu boleh hilang pertimbangan kerana marah menguasai diri...ana pun pernah melalui perkara yang sama...Hatta disebabkan perkara kecil pun boleh menimbulkan kemarahan...tak pasal-pasal orang yang tak bersalah jadi mangsa melepaskan geram...Bimbang perkara ni makin menjadi-jadi, ana pergi mengadu kat sorang senior yang selama ana kenal orangnya tak pernah marah...Hairan juga bila tengok orangnya sentiasa tenang walaupun banyak kerja yang terpaksa diselesaikan dan pelbagai masalah mendatang...Apa yang dia cakap? Dia cakap pada ana..."Belajar naqib, belajar"...Masa tu ana masih tak puas hati...Ana tanya apa kena mengena belajar dengan marah? Tak pasal-pasal je kan? Dia cakap lagi..."banyakkan Istighfar, kalau tak boleh ambillah wudhu' dan buatlah solat taubat"...Ana cakap pada dia semua tu perkara yang ana biasa amalkan termasuklah baca al-Quran tapi kadang-kadang masih lagi tak boleh hilangkan rasa marah...La budda(nak tak nak) mesti marah juga...Apa punya spesies penyakit hati la agaknya kan? Lepas tu dia cakap lagi..."ana ada satu alternatif lain yang ramai orang tak perasan khasiatnya, tapi kesannya cukup besar kepada hati...Senang kata memang boleh cairlah...Tak hari ni esok, tak esok lusa...Yang penting doa dan sentiasa memohon kepada Allah supaya dilembutkan hati"...Ana pun tanya apa alternatifnya?...Herrrrmmmm, ni dia salah satu santapan istimewa untuk hati...Jom layan!







Bila dah dengar dah hayati(tak termasuk makna) awalnya memang tak masuk kepala juga...tapi bila dah selalu dengar memang boleh dikatakan qasidah berupaya melembutkan hati...dalam masa yang sama diri terasa dapat mengingati Allah 'Azza wa Jalla dan Rasulullah s.a.w...Di samping automatik diri ni termuhasabah...Begitulah kasihnya Allah Ta'ala pada diri setiap hamba-NYA...Sekarang baru ana faham kenapa senior ana ingatkan ana tentang belajar...Pada pemahaman ana perkara yang patut ana belajar adalah belajar mengenali rasa marah tu sendiri...Kerana marah itu api, dan api itu syaitan...Dan lembutkanlah hati dengan selalu mengingati Allah dan kematian...Bak kata budak-budak zaman sekarang, "mati itu pasti, hidup Insya-Allah"...Macam menarik bunyinye...Hurm...

Category : edit post

PERHITUNGAN...


Renungan :

Aku kasih kepada para solehin,
Meskipun aku bukan dari golongan mereka.
Semoga dengan kasihku pada mereka,
Bolehlah aku mendapat syafaat.

Namun aku benci kepada mereka,
Yang menjadikan maksiat perniagaannya.
Meskipun aku dan mereka sama,
Dalam dosa dan kemaksiatan.

(kata-kata ulama')

COINS

Abaikan...