Ana Faqir...

Foto saya
Anak kelahiran negeri Johor dan kini menetap di Simpang Renggam... -Penuntut Maahad Johor 2008. -Kini menyambung pelajaran di Universiti al-Azhar, Kaherah Mesir. (Kuliah Syariah Islamiah) "Khairu Kalam Ma Qalla Wa Dalla-Sekadar perkongsian dalam menelusuri fitrah sebagai hamba"

TUNDUKKAN HATI

'Aun bin Abdullah berkata: "Dunia dan akhirat di dalam hati bagaikan dua sisi timbangan.Jika sisi salah satunya lebih berat, sisi yang lainnya akan lebih ringan"

HIWAR


ShoutMix chat widget

AMALAN HARIAN :

1)Selawat ke atas Rasulullah S.A.W, ahli bait & para sahabat... 2)al-Fatihah buat ibu bapa... 3)al-Fatihah buat diri sendiri... 4)al-Fatihah buat para ulama'... 5)al-Fatihah buat para guru... 6)al-Fatihah buat para solehin... 7)al-Fatihah buat umat Islam... 8)al-Fatihah buat rakan-rakan... 9)al-Fatihah buat mereka yang pernah menyenangkan hati kita sebelum ni...

ALTERNATIF PENAWAR HATI

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 2:13 PG

Ada ketika seseorang tu boleh hilang pertimbangan kerana marah menguasai diri...ana pun pernah melalui perkara yang sama...Hatta disebabkan perkara kecil pun boleh menimbulkan kemarahan...tak pasal-pasal orang yang tak bersalah jadi mangsa melepaskan geram...Bimbang perkara ni makin menjadi-jadi, ana pergi mengadu kat sorang senior yang selama ana kenal orangnya tak pernah marah...Hairan juga bila tengok orangnya sentiasa tenang walaupun banyak kerja yang terpaksa diselesaikan dan pelbagai masalah mendatang...Apa yang dia cakap? Dia cakap pada ana..."Belajar naqib, belajar"...Masa tu ana masih tak puas hati...Ana tanya apa kena mengena belajar dengan marah? Tak pasal-pasal je kan? Dia cakap lagi..."banyakkan Istighfar, kalau tak boleh ambillah wudhu' dan buatlah solat taubat"...Ana cakap pada dia semua tu perkara yang ana biasa amalkan termasuklah baca al-Quran tapi kadang-kadang masih lagi tak boleh hilangkan rasa marah...La budda(nak tak nak) mesti marah juga...Apa punya spesies penyakit hati la agaknya kan? Lepas tu dia cakap lagi..."ana ada satu alternatif lain yang ramai orang tak perasan khasiatnya, tapi kesannya cukup besar kepada hati...Senang kata memang boleh cairlah...Tak hari ni esok, tak esok lusa...Yang penting doa dan sentiasa memohon kepada Allah supaya dilembutkan hati"...Ana pun tanya apa alternatifnya?...Herrrrmmmm, ni dia salah satu santapan istimewa untuk hati...Jom layan!







Bila dah dengar dah hayati(tak termasuk makna) awalnya memang tak masuk kepala juga...tapi bila dah selalu dengar memang boleh dikatakan qasidah berupaya melembutkan hati...dalam masa yang sama diri terasa dapat mengingati Allah 'Azza wa Jalla dan Rasulullah s.a.w...Di samping automatik diri ni termuhasabah...Begitulah kasihnya Allah Ta'ala pada diri setiap hamba-NYA...Sekarang baru ana faham kenapa senior ana ingatkan ana tentang belajar...Pada pemahaman ana perkara yang patut ana belajar adalah belajar mengenali rasa marah tu sendiri...Kerana marah itu api, dan api itu syaitan...Dan lembutkanlah hati dengan selalu mengingati Allah dan kematian...Bak kata budak-budak zaman sekarang, "mati itu pasti, hidup Insya-Allah"...Macam menarik bunyinye...Hurm...

Category : edit post

0 Response to "ALTERNATIF PENAWAR HATI"

Catat Ulasan

PERHITUNGAN...


Renungan :

Aku kasih kepada para solehin,
Meskipun aku bukan dari golongan mereka.
Semoga dengan kasihku pada mereka,
Bolehlah aku mendapat syafaat.

Namun aku benci kepada mereka,
Yang menjadikan maksiat perniagaannya.
Meskipun aku dan mereka sama,
Dalam dosa dan kemaksiatan.

(kata-kata ulama')

COINS

Abaikan...