Ana Faqir...

Foto saya
Anak kelahiran negeri Johor dan kini menetap di Simpang Renggam... -Penuntut Maahad Johor 2008. -Kini menyambung pelajaran di Universiti al-Azhar, Kaherah Mesir. (Kuliah Syariah Islamiah) "Khairu Kalam Ma Qalla Wa Dalla-Sekadar perkongsian dalam menelusuri fitrah sebagai hamba"

TUNDUKKAN HATI

'Aun bin Abdullah berkata: "Dunia dan akhirat di dalam hati bagaikan dua sisi timbangan.Jika sisi salah satunya lebih berat, sisi yang lainnya akan lebih ringan"

HIWAR


ShoutMix chat widget

AMALAN HARIAN :

1)Selawat ke atas Rasulullah S.A.W, ahli bait & para sahabat... 2)al-Fatihah buat ibu bapa... 3)al-Fatihah buat diri sendiri... 4)al-Fatihah buat para ulama'... 5)al-Fatihah buat para guru... 6)al-Fatihah buat para solehin... 7)al-Fatihah buat umat Islam... 8)al-Fatihah buat rakan-rakan... 9)al-Fatihah buat mereka yang pernah menyenangkan hati kita sebelum ni...

SILA RELOAD IMAN ANDA DENGAN SEGERA!!!

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 7:49 PTG

Alhamdulillah kini Ramadhan telah pun berlabuh selama 13 hari...perjalanan masa yang saya kira agak cepat...pejam celik sudah pun hampir pertengahan ramadhan...Dan dari hari ke hari masa semakin berlalu dan Ramadhan pun akan meninggalkan saya...Suatu pemergian yang amat menyedihkan bagi para perindu Ramadhan...Ketika ini saya cuba flashback semula apa yang sudah saya kerjakan sepanjang Ramadhan ini...Adakah saya berjaya menambat kasih Allah yang sememangnya DIA Maha Pengasih? Ataupun sudahkah saya memberi manfaat kepada mereka-mereka di sekeliling saya selama Ramadhan ini?

Sungguh, Ramadhanlah bulan kebiasaan bagi umat Islam mengubah sikap, kurangkan dosa dan cuba untuk gandakan pahala...al-Quran yang pada bulan-bulan lain agak jarang disentuh, tapi habis dikhatamkan berkali-kali dalam bulan Ramadhan...Betapa indahnya bulan ini...Ianya benar-benar 'ramadha', betul-betul membakar...Membakar semangat setiap mukmin/ah dalam mendekatkan diri kepada Allah(taqarrub ila Allah)...Beberapa hari pertama Ramadhan saya mendapat sebuah mesej daripada seorang teman.Mesej tersebut amat-amat memberi kesan kepada saya walaupun mungkin ianya agak simple pada kebanyakan orang. Tapi tidak pada saya...Mesejnya tertulis begini :

"Pelanggan yang dimuliakan Allah,
masa aktif hidup anda akan segera tamat.
Baki pahala anda sudah tidak mencukupi untuk cita-cita menuju syurga Ilahi.
Sila reload iman anda dengan segera sebelum nyawa anda diblok.
Sedia reload iman di bulan Ramadhan.
Semakin banyak reload dilakukan,
semakin banyak point yang anda kumpul.
Kumpulkan point sebanyak-banyaknya.
Demi meraih ganjaran zahir dan batin.

Marhaban Ya Ramadhan.
Mohon maaf zahir batin."


Subhanallah...Sedar ataupun tidak, saya sering lalai dalam melakukan tugas sebagai hamba...jika semalam saya dapat menghabisi satu juzuk al-Quran, tapi pada hari ini saya hanya baca setengah juzuk sahaja...jika semalam saya dapat menghabisi solat sunat tarawih sebanyak 23 rakaat, tapi pada hari ini saya hanya berjaya menunaikan sebanyak 11 rakaat sahaja...Betapa berkiranya saya terhadap masa yang ianya juga bukan milik saya. Betapa berkiranya saya terhadap penat badan ketika beribadat sedangkan Allah Ta'ala tidak pernah jemu memberi nikmat nafas, tenaga, ibadat, makanan dan segala nikmat lain lagi yang tidak dapat saya hitung. Segala nikmat yang DIA berikan kepada saya seolah-olah hanya saya seorang sahaja hamba-NYA...Maha Suci Allah...Namun semakin Ramadhan bakal meninggalkan saya, saya semakin lalai...Sepatutnya amalan semakin digandakan, yang terjadi adalah sebaliknya...Sedangkan Rasulullah(Shallu 'Alaih) pernah bersabda,

"Celakalah bagi sesiapa di antara kamu yang pada hari ini
lebih buruk daripada semalamnya" -Muttafaqun 'Alaih-

Nah! Satu peringatan keras daripada kekasih hati umat Islam. Semoga saya dapat melunasi segala hutang dosa saya terhadap Allah Ta'ala. Semoga saya beribadat bukan kerana saya merasakan ianya kewajipan saya, maka saya mesti kerjakan. Tetapi, semoga ibadat saya mencapai kepada apa yang dinamakan kerinduan terhadap 'mardhatiLLAH'. Bukan hanya 'ramadha' pada bulan Ramadhan sahaja, malahan ramadha sehingga akhir hayat saya.

Wallahu A'lam

Category : edit post

0 Response to "SILA RELOAD IMAN ANDA DENGAN SEGERA!!!"

Catat Ulasan

PERHITUNGAN...


Renungan :

Aku kasih kepada para solehin,
Meskipun aku bukan dari golongan mereka.
Semoga dengan kasihku pada mereka,
Bolehlah aku mendapat syafaat.

Namun aku benci kepada mereka,
Yang menjadikan maksiat perniagaannya.
Meskipun aku dan mereka sama,
Dalam dosa dan kemaksiatan.

(kata-kata ulama')

COINS

Abaikan...