Ana Faqir...

Foto saya
Anak kelahiran negeri Johor dan kini menetap di Simpang Renggam... -Penuntut Maahad Johor 2008. -Kini menyambung pelajaran di Universiti al-Azhar, Kaherah Mesir. (Kuliah Syariah Islamiah) "Khairu Kalam Ma Qalla Wa Dalla-Sekadar perkongsian dalam menelusuri fitrah sebagai hamba"

TUNDUKKAN HATI

'Aun bin Abdullah berkata: "Dunia dan akhirat di dalam hati bagaikan dua sisi timbangan.Jika sisi salah satunya lebih berat, sisi yang lainnya akan lebih ringan"

HIWAR


ShoutMix chat widget

AMALAN HARIAN :

1)Selawat ke atas Rasulullah S.A.W, ahli bait & para sahabat... 2)al-Fatihah buat ibu bapa... 3)al-Fatihah buat diri sendiri... 4)al-Fatihah buat para ulama'... 5)al-Fatihah buat para guru... 6)al-Fatihah buat para solehin... 7)al-Fatihah buat umat Islam... 8)al-Fatihah buat rakan-rakan... 9)al-Fatihah buat mereka yang pernah menyenangkan hati kita sebelum ni...

Betul Ke?

Dicatat oleh Mohamad Naqib bin Mohd Bakhudin On 2:19 PG

Suasana senyap sepanjang p'jalanan balik ke JB...Pengalaman di Ijtima' Ulama' Sedunia cukup M'kagumkan hati masing2...Tiba2 suara Dato' Mansor(bukan nama sebenar) yang merupakan sahabat sejemaah dgn ana memecah syahdu...Dia yang memang t'kenal dgn kemahiran yang tinggi dalam bidang m'goreng,bukan m'goreng gitar atau nasi mahupun telur...Akan tetapi bakatnya amat2lah t'serlah dalam m'goreng sesuatu cerita sehingga cerita itu hangus dek kesungguhannya b'cerita...Dia berkata..."Weh,korang tau tak macam mane Parti Islam Se-Malaya(Pas) boleh wujud?!"...Masa tu ana malas nak melayan ceritanya...Tapi dek kerana t'ingatkan anjuran Rasulullah S.A.W supaya memuliakan sahabat,ana cuba menyenangkan hati m'dengar gorengannya...

Dato' Mansor mula m'goreng tanpa secuilpun keraguan di hatinya..."Korang tau tak? Sebenarnya kita amat b'terima kasih kpd tentera Jepun kerana m'jajah bumi Malaysia...Sebabnya,kerana wujudnya Jepun maka wujudlah Parti PAS...Buktinya? Sewaktu Jepun ingin m'duduki Tanah Melayu,mereka merancang strategi untuk masuk melalui Kelantan...Iaitu kubu kuat bagi Tok2 Wali...Tentera Jepun manyusup ke Tanah Melayu betul2 selepas Subuh...Maka orang2 alim di Kelantan berasa kagum lalu mereka m'jadikan Jepun sebagai ikon p'juangan...Bagi mereka,Jepun adalah 1 bangsa yang tak tidur selepas Subuh...Salah satu daripada sunnah Rasulullah s.a.w.Malah para tentera Jepun juga sanggup berani 'syahid' untuk negara mereka sendiri...Sungguh luar biasa semangat jihad di hati mereka...seluar yang mereka pakai pun tak menutup buku lali...Itu menunjukkan mereka golongan yang zuhud...Antara bukti lainnya,mereka merampas bekalan makanan orang2 Melayu dan makanan2 t'sebut dicatu...Tujuannya adalah untuk mengajar p'duduk Tanah Melayu supaya b'jimat cermat dan tak makan t'lalu banyak supaya tak malas untuk b'ibadat...Atas sebab2 itulah,para Alim di Kelantan mangambil keputusan untuk m'jadikan Jepun sebagai ikon mereka...Lalu mereka mengambil langkah drastik dengan m'cipta bendera PAS yang juga b'bentuk bulan seperti bendera Jepun...Akan tetapi, oleh kerana t'ingatkan warna kesukaan Rasulullah, mereka pun mengubah warna bendera jepun kepada warna hijau dan putih..."

Ana yang asyik m'dengar cerita t'sebut t'senyum sendiri...Dalam hati ana t'tanya, betul ke cerita dia?PAS dah wujud ke masa zaman Jepun? Apepun ana ucapkan syukran katsir kepada Dato' Mansor kerana b'jaya memecah kesunyian di dalam van Serena yang kami naiki...Wallahu A'lam...

Category : | Read More...... edit post

0 Response to "Betul Ke?"

Catat Ulasan

PERHITUNGAN...


Renungan :

Aku kasih kepada para solehin,
Meskipun aku bukan dari golongan mereka.
Semoga dengan kasihku pada mereka,
Bolehlah aku mendapat syafaat.

Namun aku benci kepada mereka,
Yang menjadikan maksiat perniagaannya.
Meskipun aku dan mereka sama,
Dalam dosa dan kemaksiatan.

(kata-kata ulama')

COINS

Abaikan...